Koester

11 januari 2017

Gronau en Losser vormden het gemeenschappelijke podium voor de eerste, grensoverschrijdende Landesgartenschau (LAGA).
Het ging hier immers om een gigantische gebeurtenis. Een mega- manifestatie, waar honderdduizenden bezoekers op afkwamen. Niet alleen Gronau, maar ook Losser en het omringende buiten- gebied stonden in het middelpunt van de belangstelling.
De Nederlandse inbreng bestond onder meer uit de zogenoemde ‘Parels’:bezienswaardigheden met een hoge culturele, landschappelijke en/of recreatieve waarde.

De Dinkel kan letterlijk en figuurlijk als de polsslagader van LAGA 2003 worden beschouwd. Ook de Parels zijn door dit riviertje met elkaar verbonden. In het door de Dinkel gedomineerde landschap nemen koeien al sinds eeuwen een prominente plaats in. Een en ander bracht een groep ondernemers uit Losser op het idee om ook van het centrum van Losser een Parel te maken, en wel met ‘Kunstkoeien’. Natuurgetrouwe, levensgrote koeien van kunststof die als ‘kudde’ het marktplein in Losser een spectaculair aanzien geven. Ook in Gronau en op enkele andere daarvoor geschikte locaties baren deze koeien het nodige opzien.

Als onderneming heeft u nog steeds de mogelijkheid om voor € 1.150,- een kunststof koe te kopen. Die kunt u naar eigen wensen laten beschilderen: bijvoorbeeld als vrij kunstwerk door een kunstenaar of als reclameobject voor uw bedrijf. U mag de koe natuurlijk ook zélf beschilderen. De manier waarop de koe wordt beschilderd en door wie is in eerste instantie uw eigen verantwoordelijkheid; zo nodig kan de Stichting Koester u hierbij adviseren.

Mede door haar forse formaat en kleurrijke verschijning is de Dinkelkoe een echte aandacht- trekker. Niet alleen de bezoekers van de LAGA, maar ook de media – Duitse TV-zenders en Nederlandse omroepen kunnen er gewoon niet omheen. Dat betekent een geweldige ‘free publicity’.

De opbrengst van het Dinkelkoe- project gaat via de plaatselijke Rotaryclub naar een project in Sullia (India). Met het geld uit de bijdragen van deelnemende bedrijven, instellingen, verenigingen e.d. wordt een melkkoe gekocht voor arme gezinnen, waarvan de vader niet meer leeft. Het eerste vaarskalf van zo’n kalf gaat na 2 jaar grootgebracht te zijn als nieuwe melkkoe naar een volgend gezin dat in vergelijkbare omstandigheden verkeert. Ook in India wordt het project door een plaatselijke Rotaryclub begeleid.

Zie ook www.koester.nl